Havenbeveiliging

Januari 2021

ISPS-code

Scheepvaart, als de grootste internationale transportsector, is een gewild doelwit voor criminelen. Daarom gelden voor scheepvaart en zeehavens specifieke beveiligingsregels. Deze zijn vastgelegd in de ISPS-code, de International Ship and Port Facility Security Code. De ISPS-code maakt deel uit van het SOLAS verdrag (Safety Of Live At Sea) een internationaal verdrag inzake de veiligheid van leven op zee. Naleving van alle onderdelen van SOLAS, wat nog meer omvat zoals regels voor vervoer van gevaarlijke stoffen over zee, regels voor de constructie van schepen en veiligheidsregels aan boord van schepen, is verplicht voor de 165 landen die het verdrag hebben ondertekend.

 

Hoewel de ISPS-code is ontwikkeld in reactie op de vermeende bedreigingen voor schepen en havenfaciliteiten na de aanslagen van 9/11, is haar toepassing veel breder. Als belangrijkste doelstelling wordt gegeven “de invoering en implementatie van maatregelen voor verbetering van de beveiliging van in de internationale handel en voor binnenlands verkeer gebruikte schepen en bijbehorende havenfaciliteiten, tegen het gevaar van opzettelijke ongeoorloofde acties”. Als voorbeelden van dergelijke acties noemt de ISPS-code zaken als het kapen van een schip en het gijzelen van personen aan boord, maar ook het knoeien met de lading, met scheepsvoorraden of met apparatuur en systemen aan boord van schepen en onbevoegde toegang of gebruik. Onder dit laatste vallen ook zaken als drugssmokkel en vervoer van verstekelingen.

 

Europa

Voor wat betreft Europa; ongeveer 90% van de externe en ongeveer 40% van de interne handel van de Europese Unie wordt over zee vervoerd. Daarnaast telt Europa zo’n 65.000 km kustlijn en meer dan 1000 zeehavens. Langs 500 kilometer van die kustlijn, van Le Havre in Frankrijk, langs België en Nederland tot aan Hamburg in Duitsland bevinden zich zes van de tien grootste havens van Europa: Amsterdam, Antwerpen, Bremen / Bremerhaven, Hamburg, Le Havre en Rotterdam. Samen verwerken deze havens ruim 40 miljoen TEU (Twenty-foot Equivalent Unit) aan containers. Daarnaast vindt er overslag plaats in bulk (onverpakte lading, zowel gestort of vloeibaar in tankschepen) zoals olie, brandstoffen, chemicaliën en plantaardige oliën en vetten, maar ook breakbulk waarbij goederen worden vervoerd in bijvoorbeeld kisten, kratten, vaten of balen en vindt er vervoer plaats van passagiers en voertuigen. Dit maakt de scheepvaart zeer divers met zijn eigen specifieke risico’s. Om deze risico’s af te dekken schrijft de ISPS-verordening bepaalde maatregelen voor, onder meer om te voorkomen dat onbevoegden toegang krijgen of dat er voor gebruik tegen personen, schepen of havens bedoelde wapens of andere gevaarlijke stoffen en apparaten, waarvan het vervoer verboden is, de havenfaciliteit in of aan boord van een schip worden gebracht. Bij deze maatregelen valt te denken aan strakke toegangscontrole met identificatie en controle of rechtmatigheid van bezoek, fouilleren en doorzoeken (hoewel het vaak beperkt blijft tot visiteren, de visuele controle van de inhoud van tassen, dozen, zakken, en voertuigen) en cameratoezicht. Europa heeft de ISPS-code in verordening 725/2004, waarmee zij de kracht van wet heeft in alle Europese lidstaten. Nederland heeft deze verordening verankerd in haar wetgeving middels de havenbeveiligingswet (Hbw).

 

Wetgeving

Zowel in de ISPS verordening als de Hbw staan eisen ten aanzien van kennis en kunde van de PFSO (Port Facility Security Officer), de beveiligingsverantwoordelijke bij het havenbedrijf en ten aanzien van “zij die belast zijn met beveiligingstaken”, waaronder de beveiligers vallen. De Nederlandse wetgever heeft deze eis ten aanzien van beveiligers geregeld in artikel 14.1 van de Hbw. Hierin staat dat personen die bij havenfaciliteiten beveiligingswerkzaamheden als bedoeld in artikel 1, onder c, van de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus verrichten (Wpbr) naast het diploma Beveiliger 2 in het bezit dienen te zijn van een certificaat waarmee kan worden aangetoond dat zij “bekend zijn met en getraind zijn in” alle voor havenbeveiliging relevante beveiligingsaspecten.

 

Uitdagend werk

Scheepvaart- en havenbeveiliging staat midden in een constant veranderende wereld. Criminelen vinden nieuwe manieren om te zorgen dat hun criminele praktijken slagen. Zo heeft de IMO, de International Maritime Organisation, de organisatie achter SOLAS, in 2017 een resolutie aangenomen die het schepen verplicht cybersecurity op te nemen als onderdeel van hun scheepsmanagement- en beveiligingsplannen. Ook voor havenfaciliteiten krijgt dit steeds meer aandacht. Daarnaast zien we steeds meer dat criminelen havenmedewerkers omkopen, chanteren of op andere manieren onder druk zetten. Zo probeert de onderwereld gewone mensen voor hun karretje te spannen. Tevens probeert ze ook invloed te krijgen in de boven wereld, de legale economie, bijvoorbeeld door het opzetten van schijnbaar legitieme bedrijven in die haven. Havenfaciliteiten vormen uiteindelijk de belangrijkste toegang van goederen tot Europa, niet in de laatste plaats voor drugs. Geregeld contact met politie en toezichthouders is dan ook niet ongewoon in de haven en de ISPS-code stelt het melden van alle voorvallen die bedreigend zijn voor de veiligheid van de havenfaciliteit verplicht. Het is in deze omgeving dat de havenbeveiliger zijn of haar werk doet. Dat maakt havenbeveiliging zoveel meer dat toegangscontrole en het maken van een brand-sluitronde. Het maakt werken in de haven tot een uitdaging.

SERIS Security

SERIS Security is een beveiligingsbedrijf dat gespecialiseerd is in havenbeveiliging, mobiele surveillance, alarmopvolging en objectbeveiliging. SERIS Security is certificaathouder van het Keurmerk Beveiliging van de Nederlandse Veiligheidsbranche en is ook gecertificeerd volgens de normen ISO9001:2015, ISO14001:2015, ISO45001:2018  & VCA* 2017/6.0.

Benieuwd wat SERIS Security voor u kan betekenen op het gebied van havenbeveiliging of overige dienstverlening? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Per telefoon: 088-7374700

Per email: info@seris.nl

Via ons contactformulier: https://seris.nl/nl/contact